بهگزارش بازتاب تبریز، پروژه 107 کیلومتری کریدور ترانزیتی ارس (آقبند ـ کلاله ـ جلفا) که مسیر ترانزیت کالا و صادرات از اروپا به جمهوری آذربایجان و بالعکس را تسریع میکند، از سال 1402 در امتداد رود مرزی ارس آغاز شده و با بیش از 15 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
کریدور ترانزیتی ارس با اعتبار 5 هزار میلیارد تومان توسط قرارگاه خاتمالانبیا اجرا میشود و از جلفا تا کلاله در شهرستان خداآفرین را از طریق پل آقبند به جمهوری آذربایجان متصل میکند.
کریدور ارس، جادهای است که در دو دهه اخیر، از سوی جمهوری اسلامی ایران خدماتی به جمهوری آذربایجان ارائه میکرد و پس از جنگ 2020 قرهباغ که آذربایجان خاک اشغالشده خود را از ارمنستان پس گرفته است، این مسیر کوتاهتر شده و با توجه به وضعیت جدید، ایران اقدام به بهسازی، نوسازی و تعریض جاده قبلی کرده و کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور است.
با بهسازی، نوسازی و تعریض کریدور ارس، علاوهبر آذربایجان، کشورهای دیگر نیز میتوانند از این مسیر استفاده کنند و کریدور ارس بخشی از گذرگاه عظیم شرق به غرب یا همان کریدور میانی باشد که از روسیه و چین آغاز شده و با عبور از کشورهای آسیای میانه، قفقاز، ایران و ترکیه به اروپای شرقی و تا انگلیس امتداد داشته باشد.
جاده سابق موسوم به کریدور ارس کنونی، در ابتدای انقلاب اسلامی ایران توسط جهاد سازندگی ساخته شده که به دنبال ایجاد راههای ارتباطی بین شهرستانها و روستاهای منطقه بود و با استانداردهای امروزی، استفاده از این جاده برای کامیونهای ترانزیتی با چالشهای بسیاری همراه است.
کریدور ارس، بیشتر مسیر کامیونهای ترانزیتی بینالمللی خواهد بود که در طول این مسیر حدود 50 روستا با دو شهرستان جلفا و هادیشهر وجود دارد که ساکنان بومی این منطقه نیز از مزایای راهاندازی این کریدور بهرهمند میشوند.
البته؛ کریدور ارس مختص ترانزیت کالا و مسافر بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه این کریدور، مسیر تکمیلی کریدورهای شرق – غرب و شمال – جنوب کشور بوده و کریدور اوراسیا را نیز تکمیل خواهد کرد.
سیاست اتخاذی مدیران اجرایی و توجه قوه مقننه در عصر رقابت کریدورها، باید معطوف به تکمیل پازل کریدوری ایران در کریدور ارس باشد. چنانچه گفته شد، نقش مهم کریدور ارس در به سرانجام رساندن کریدور میانی که یکی از مسیرهای انتقال کالا از چین به اروپاست حایز اهمیت است و با تحقق این مهم، افق پیش روی اقتصاد و صادرات، متجلی خواهد شد.
آذربایجانشرقی همواره نقش محوری در مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و اروپا ایفا کرده و در زمان کنونی نیز این استان با برخورداری از دو پایانه مرزی نوردوز و جلفا همچنان در این زمینه ایفای نقش میکند که اجرای کریدور ترانزیتی ارس و پایانه مرزی کلاله، سهم صادراتی این منطقه افزایش خواهد داد.
میزان صادرات و واردات و محمولههای ترانزیت ورودی و خروجی از پایانه مرزی نوردوز در 9 ماهه نخست سال جاری، بیش از یک میلیون تن ثبت شده است و در مجموع حدود 201 هزار و 900 دستگاه وسیله نقلیه سنگین باری از پایانههای مرزی جلفا و نوردوز تردد کردهاند. میزان صادرات از مرز جلفا نیز در 9 ماهه نخست امسال، 317 هزار و 666 تن به ارزش بیش از 200 میلیون دلار بوده است.
پایانه مرزی کلاله نیز در محدوده شهرستان خداآفرین واقع شده است و در فاصله 247 کیلومتری با تبریز، فاصله 50 کیلومتری با مرز همجوار نوردوز و فاصله 110 کیلومتری با مرز جلفا در جوار جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارد که اجرای این پایانه مضافبر رونق اقتصادی کشور، موجب اشتغالزایی و رونق ترانزیت کالا خواهد شد.
عملیات اجرایی این پایانه مرزی با توافقات مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با احداث پل مرزی اتومبیلرو بر رودخانه ارس در نقطه مشترک کلاله – آقبند در سال جاری آغاز شده است.
هیچ دستگاهی حق ندارد در روند اجرای کریدور ارس مشکل ایجاد کند