انجام تست‌های پروازی هواپیمای سیمرغ در سال آینده/اصفهان و مشهد در اولویت دریافت قطار ملی مترو

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوا فضا، حمل و نقل و شهرسازی با تأکید بر اینکه در پروژه داخلی سازی واگن‌های مترو،سطح داخلی‌سازی از ۳۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد ارتقا یافته است، گفت: با توجه به موفقیت این پروژه در تهران، برنامه داریم فناوری توسعه‌یافته را به دیگر شهرهای کشور نیز منتقل کنیم. کلانشهرهایی مانند اصفهان و مشهد که نیاز به پنج تا هشت واگن دارند، در اولویت اجرای پروژه‌های مشابه قرار دارند.
انجام تست‌های پروازی هواپیمای سیمرغ در سال آینده/اصفهان و مشهد در اولویت دریافت قطار ملی مترو

به گزارش پایگاه خبری بازتاب، دکتر حسین شکری در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، با بیان اینکه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از دو مسیر قابل پیگیری است؛ مسیر اول را اجرای پروژه‌های بزرگ ملی که موجب شکل‌گیری و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حول این طرح‌ها می‌شود.

وی مسیر دوم را اتصال مؤثر میان تحقیقات دانشگاهی و صنعت از طریق همکاری با بنیاد علم ایران، عنوان کرد تا در کنار اجرای پروژه‌های کلان، پیوند عمیق‌تری بین بدنه علمی کشور و نیازهای صنعتی برقرار شود.

داخلی‌سازی واگن‌های مترو

شکری داخلی سازی واگن‌های مترو را یکی از پروژه‌های موفق در حوزه حمل‌ونقل شهری عنوان کرد و یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ پروژه‌ مشترکی میان شهرداری تهران، شرکت متروی تهران و چند شرکت دانش‌بنیان از جمله شرکت مبنا و جهاد دانشگاهی آغاز شد که مرحله آزمایشی آن با موفقیت به پایان رسید.

شکری خاطر نشان کرد: بر اساس قرارداد امضا شده در سال ۱۴۰۲، تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه واگن مترو وارد فاز اجرایی شد. امسال نیز با حمایت و پیگیری شهرداری تهران، برنامه‌ریزی برای اضافه‌کردن سه قطار جدید به ناوگان مترو، بر پایه زنجیره تأمین داخلی انجام شده است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوا فضا ،حمل و نقل و شهرسازی با تأکید بر اینکه در این پروژه، سطح داخلی‌سازی از ۳۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد ارتقا یافته است، ادامه داد: بیش از ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فعال بخش خصوصی در این پروژه مشارکت داشته‌اند. این همکاری موجب ایجاد یک چرخه اقتصادی پویا و پایدار در این حوزه شده است.

بهره مندی استان کشور از پروژه‌ مترو 

شکری افزود: با توجه به موفقیت این پروژه در تهران، برنامه داریم فناوری توسعه‌یافته را به دیگر شهرهای کشور نیز منتقل کنیم. کلانشهرهایی مانند اصفهان و مشهد که نیاز به پنج تا هشت واگن دارند، در اولویت اجرای پروژه‌های مشابه قرار دارند.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود پروژه قطار پنج‌گانه اصفهان در سال جاری آغاز شود و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط، مشارکتی فعال در آن داشته باشند.

ورود دانش‌بنیان‌ها به صنعت هوایی با پروژه سیمرغ

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوا فضا،حمل و نقل و شهرسازی یکی دیگر از پروژه‌های مهم معاونت علمی در سال جاری را طراحی و ساخت هواپیمای سیمرغ دانست و گفت: این هواپیما بر پایه یک پلتفرم موجود طراحی شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده، تست‌های پروازی آن با همکاری سازمان زیرمجموعه وزارت دفاع و یک شرکت دانش‌بنیان برای تدوین و اخذ استانداردهای فنی و ایمنی انجام شود.

وی افزود: علاوه بر آن تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های هواپیمایی خصوصی نیز منعقد شده است تا در صورت دریافت مجوزهای لازم از مراجع غیرنظامی، این هواپیما در ناوگان حمل‌ونقل هوایی آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

شکری، همچنین به پروژه ساخت هواپیمای ۷۲ نفره اشاره کرد و گفت: این پروژه به‌عنوان یک طرح دانشگاهی و پژوهشی تعریف شده و هدف از اجرای آن، صرفاً ساخت یک نمونه عملیاتی در کوتاه‌مدت نیست، بلکه ایجاد زیرساخت دانش فنی و بستر مناسب برای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه در حوزه صنعت هوایی است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های ساخت هواپیما به‌دلیل ماهیت سرمایه‌بر و نیاز به حمایت‌های طولانی‌مدت، معمولاً در بازه‌های زمانی میان‌مدت تا بلندمدت به نتیجه می‌رسند. به همین دلیل، معاونت علمی برنامه‌ای چندساله برای ادامه حمایت از این پروژه تدوین کرده و در تلاش است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های همکاری بین‌المللی، توسعه آن را تسریع کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:

http://baztabtabriz.ir/?p=13289

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

نوزده + 9 =

  • جدیدترین
  • داغ ترین ها
  • پربازدیدترین ها